zaterdag 8 september 2012

Avondmaal, Bob Dylan en Ernst Jansz

Morgen vier ik in mijn kerkelijke gemeente het Heilig Avondmaal. Omdat ik geen eigen gemeente heb, ben ik enkel iemand die in de gemeente zit. Voor mij dus geen uitvoerende taak, als pastor over de schapen.
Een goede gewoonte in onze stroming is de zelfbeproeving. Deze vindt doorgaans plaats in de week voorafgaand aan het Avondmaal. Dit is een goede manier om jezelf te checken of je wel waardig genoeg bent om bij de Heer aan tafel te zitten. Want wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn oordeel.
Maar, zo'n zelfbeproeving is er niet om de gelovigen, verslagen van hart als ze zijn, in de put te praten. Juist het Avondmaal is bij uitstek het symbool van Jezus' lijden en sterven voor ons. Hij stelde deze maaltijd zelf in, om Zijn dood (voor onze zonden) te gedenken totdat Hij weer komt.
Voor mij is de week van de zelfbeproeving het regelmatig luisteren van Every Grain of Sand van Bob Dylan. En net zo makkelijk het luisteren van de vertaling die Ernst Jansz hiervan heeft gemaakt. it lied past bij de verootmoedigng, maar ook bij de hoop die spreekt van het Avondmaal.
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten